Implementatie Wellbee cliëntportaal van Medicore

Naast het Elektronisch Patiënten Dossier en het zorgverlenersportaal bestond de wens van Traumacentrum Nederland om ook het Wellbee cliëntportaal van Medicore op korte termijn te implementeren. In december 2019 heeft CQ Procesmanagement het cliëntportaal live gebracht met als doel meer eigen regie voor cliënten en een efficiënter zorgproces voor Traumacentrum Nederland. Traumacentrum Nederland is daarmee de eerste GGZ organisatie die met het Wellbee cliëntportaal werkt. Voorafgaand aan de implementatie hebben we met TCNL onder andere bepaald welke informatie zichtbaar moet zijn in het cliëntportaal, waar cliënten terecht kunnen voor vragen en wie het gebruik van het portaal na implementatie monitort. Om de behandelaren bij TCNL te laten zien hoe en waar de informatie die zij registreren in het EPD terecht komt in het cliëntportaal heeft CQ Procesmanagement een instructievideo gemaakt. Benieuwd naar deze video? Bekijk hem hieronder! De eerste bevindingen zijn positief. Cliënten ervaren het gebruik van het portaal als gebruikersvriendelijk en overzichtelijk: het is prettig om direct toegang te hebben tot alle behandelafspraken, locaties en bijbehorende documenten. Behandelaren vinden het cliëntportaal belangrijk om cliënten meer regie te geven tijdens het behandeltraject. Daarnaast faciliteert het cliëntportaal de communicatie tussen behandelaar en cliënt. Dat maakt de zorg nóg persoonlijker.

Implementatie electronisch patiëntendossier en patiëntportaal

Trauma Centrum Nederland (TCNL) in Vorden biedt een innovatief 8-daags programma met verblijf voor de behandeling van trauma, waarbij ook het gezin wordt betrokken.

Bij de keuze voor een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) stond er voor TCNL één uitgangspunt voorop: zorgverleners moeten makkelijk kunnen werken en zo min mogelijk tijd kwijt zijn met registreren. CQ procesmanagement (partner bij de oprichting van TCN) heeft in samenwerking met Medicore het webbased EPD van Medicore succesvol geïmplementeerd. Sophie Bouwman (directeur zorg): ‘’Ik moet zeggen dat dit echt onmisbaar in deze tijd, als je kijkt aan wat voor regels en voorwaarden je allemaal moet voldoen. We willen het ook gewoon goed doen, eerlijke zorg bieden.’’ Hoewel het voor Medicore niet gebruikelijk was om een deel van de implementatie en inrichting uit handen te geven “was er bij CQ Procesmanagement genoeg expertise in huis om onderdelen van de implementatie uit te voeren. Dit leidde tot een goede samenwerking” (Mark Nieuwenhuis, projectmanager bij Medicore).

Inmiddels is het EPD nu dagelijks in gebruik door zorgverleners en andere medewerkers om te registreren, DBC’s te declareren en ontwikkelingen te volgen. Ook cliënten zullen binnenkort gebruik kunnen maken van een onderdeel van het EPD, het online cliëntportaal Wellbee, dat eind 2019 geïmplementeerd zal worden. Dit is een persoonlijke omgeving waar cliënten o.a. hun afspraken kunnen inzien, inzicht krijgen in belangrijke documenten en contact kunnen houden met behandelaren.

Benieuwd naar het volledige interview met directeur zorg Sophie Bouwman? Klik dan hier

Meer weten over de samenwerking tussen Medicore en CQ Procesmanagement? Klik dan hier

Meer weten over de mogelijkheden rond een patiënten of cliëntportaal?

Wilt u meer weten over een patiënten portaal? Of bent u benieuwd wat een patiënten portaal u kan opleveren? Of heeft u zich ook voor 1 mei aangemeld voor het VIPP- of VIPP GGZ traject en wilt u onze hulp bij de transitie? Neem dan nu contact met ons op. Wij komen graag bij u langs om de mogelijkheden te bespreken.