CQ Trainingen

Omdat wij onze kennis graag delen ten behoeve van procesoptimalisatie bieden wij trainingen aan. Zo ook de training Procesbeschrijving.

Training Procesbeschrijving

Met procesbeschrijving brengen we bij CQ veelal ketensamenwerking en –afspraken, escalatiemodellen, zorgpaden en patient’s journeys in kaart. Een procesbeschrijving gebruiken we dan vaak als vertrekpunt of kapstok om in-/ en uitgaande informatie aan op te hangen: welke informatie is er nodig om deze processtap uit te voeren? En: welke informatie genereert deze processtap? In de zorg is dat vaak in de vorm van een patient journey, dit is een klantreis waarbij we inventariseren welke stappen een cliënt doorloopt van aanmelding tot ontslag. Zo hebben we aan de hand van een patient journey, een elektronisch patiëntendossier geïmplementeerd, waarin we bij elke processtap inzichtelijk konden maken wat de ingaande en uitgaande informatie was.

Procesbeschrijving en -optimalisatie is een vak apart. In de dagelijkse praktijk van organisaties zijn de processen een vaak complex en uitdagend. Daarbij maakt het niet uit in welke sector je werkzaam bent.

Processen optimaliseren is echt ons ding; wij houden ons er al 20 jaar dagelijks mee bezig. Onze kennis delen we graag, daarom organiseren we een training procesbeschrijving op 3 en 10 oktober 2019. Vind jij het leuk om na te denken over hoe jij de processen binnen jouw organisatie kan optimaliseren?

 

Waarom een training procesbeschrijving?

Martijn de Wolf: ''Organisatieprocessen wil je vastleggen om heldere afspraken te kunnen maken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Procesbeschrijving is een visuele manier om afspraken vast te leggen, anders dan in een protocol of in werkinstructies. Een procesbeschrijving geeft een volgordelijkheid weer. Je ziet in één oogopslag hoe processen samenhangen, het biedt overzicht. Daarnaast is procesbeschrijving een prettige manier om het gesprek aan te kunnen gaan, omdat het een objectieve weergave is. Op basis daarvan kun je erachter komen waar de raakpunten liggen tussen o.a. afdelingen, rollen en taken van collega's.''

Hoe ziet de training eruit?​

Meynouw Wentink: ''We gaan aan de slag met de taal van procesbeschrijving. Je begint met denken in processen; wat wil je weergeven? Bijvoorbeeld een HR proces, keten-/ en netwerksamenwerking, patient's journey, escalatiemodel voor zorgintensiteit of zorgpaden. Tijdens de training zullen theorie en praktijk elkaar afwisselen. Ook gaan we aan de slag met het vastleggen van de processen in het programma Visio, een veelgebruikt programma waarin je gemakkelijk processen visueel kan maken. Dat doen we aan de hand van een aantal oefeningen.''

 

Wat kun je ermee in jouw werk?
  • (Organisatie)processen visueel weergeven in Visio en daarmee taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden in kaart brengen​
  • Inzicht bieden in (efficiëntie)verbetermogelijkheden in het proces​
  • Potentiële risico's binnen processen herkennen​
  • Collega's meenemen in het uittekenen van processen

Praktische informatie

  • Data: 3 oktober van 9.30-17.00 uur
    en 10 oktober van 9.30-16.00 uur

  • Kosten: €895,-​ ex btw
    Tweede collega 10% korting en vanaf de derde collega 15% korting

  • Inclusief trainingsmateriaal, certificaat, koffie, thee en uitgebreide lunch

  • Locatie: Henry Dunantstraat 38b, Amersfoort​ (goed te bereiken met auto en ov)

Inschrijven

Ga naar het inschrijfformulier.

Of stuur een mail naar administratie@cqp.nl met de volgende gegevens:

  • Naam:
  • Functie:
  • Organisatie:
  • Factuurgegevens:
  • Contactgegevens:
  • evt. dieetwensen:

 

''Deze training heeft mij handvatten gegeven om verantwoordelijkheden, rollen en taken inzichtelijk te maken binnen mijn organisatie.''

- Anne -
 

Trainers

Meynouw Wentink

Met een achtergrond in farmaceutisch onderzoek houd ik me vooral bezig met de uitkomsten en effecten van zorg en wat deze voor de cliënt of patiënt betekenen. Helemaal blij word ik als deze informatie wordt gebruikt om de patiënt inzicht te geven in zijn eigen behandelproces, zodat hij, samen met zijn behandelend arts, de voor hem juiste keuzes kan maken. Daarnaast kijk ik graag naar de organisatieprocessen om deze te verbeteren zodat ze ondersteunend zijn aan de zorg die een organisatie levert. In mijn vrije tijd speel ik graag piano of ga ik op ‘fotosafari’ in de stad of het bos met mijn kinderen.

Martijn de Wolf

Martijn de Wolf

Vanuit mijn ervaring als projectmanager en adviseur wil ik graag bijdragen aan zinvolle zorg in Nederland. Ik doe dit door mensen met elkaar te verbinden en gezamenlijk te streven naar betere zorg voor de cliënt.

Ik hecht waarde aan denken in mogelijkheden en zoek dat ook in de mensen om me heen.

Met mijn bedrijfskundige achtergrond zie ik de komende jaren als een mooie kans om mij verder te ontwikkelen tot een veelzijdig projectmanager in de zorg met een strategische blik.

Florien Grunwald

Met twee ouders die in de zorg werken en een (uit de hand gelopen) studentenbijbaan in de thuiszorg is mijn affiniteit met de zorg door de jaren heen sterk gegroeid. Tijdens mijn studies heb ik deze praktijkervaring aangevuld met theoretische kennis. Die combinatie maakt dat ik als gezondheidssocioloog met mijn holistische benaderingswijze van toegevoegde waarde ben als het gaat om zorggerelateerde vraagstukken. Samen met dit warme en gedreven team ‘zorg’ ik er op mijn beurt voor dat anderen weer optimaal kunnen ‘zorgen voor’.